رییس جمهور در حاشیه هیات دولت:

همه باید كمك كنند نظرات موافق و مخالف در فضای آزاد ، بیان شود


یزدفردا :رییس‌جمهور با بیان اینكه دولت از گسترش فضای نقد و انتقاد در جامعه استقبال می‌كند، گفت: دولت از اینكه در جامعه فضای نقد و انتقاد گسترش پیدا كند، بسیار استقبال می‌كند و معتقدیم هیچ‌كس نباید در این زمینه محدودیتی داشته باشد نباید به گونه‌ای انتقاد و اعتراض شود كه عده‌ای از اظهارنظر خودداری كنند، همه باید كمك كنند نظرات موافق و مخالف با آزادی بیان شود.
دكتر محمود احمدی‌نژاد در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی در مورد سخنان رییس دفتر رییس جمهور درباره مكتب ایرانی و انتقاداتی كه به این سخنان صورت گرفته است، اظهار داشت: اینكه اظهارنظر كسی بلافاصله به خط‌كشی‌های سیاسی و به محل دعوا و تنش تبدیل شود، مناسب نیست. در نظام جمهوری اسلامی باید همه بتوانند نظرات خود را آزادانه بیان كنند و اگر انتقادی هست آن را مطرح و به گفت‌وگو بگذارند.
دكتر احمدی‌نژاد خاطر نشان كرد: حساسیتی كه روی آقای مشایی وجود دارد عادی نیست و غیرعادی است، زیرا هرچقدر هم توضیح می‌دهد آن را قبول نمی‌كنند و صرفاً برداشت اولیه خود را به عنوان مخالفت مطرح می‌سازند و این روش خوبی، برای مدیریت فضای اندیشه در كشور نیست.
رییس‌جمهور با بیان اینكه ایران آزادترین نظام سیاسی را در دنیا دارد، خاطر نشان كرد: آقای مشایی رییس دفتر رییس‌جمهور هستند و به ایشان اعتماد كامل دارم و او را فردی مؤمن به اصول نظام جمهوری اسلامی ایران ارزش‌های و آرمان انقلاب و ملت بزرگ ایران و در خط ولایت می‌شناسم.
دكتر احمدی‌نژاد افزود: در مقابل اظهارات ایشان بقیه هم می‌توانند عالمانه انتقادات و نظرات خود را مطرح كنند. مباحث وی روشن است و حقیقت این است كه ایران كانون اسلام ناب محمدی است و بالاترین نقش را در تاریخ و تمدن اسلام داشته است، بیان چنین مطالبی به هیچ عنوان به معنای ملی‌گرایی نیست بلكه تشكر از خداوند متعال بخاطر این نعمت بزرگ و تذكر و یادآوری است.
رییس‌جمهور گفت: تعریف از نقش تاریخی ملت ایران در حقیقت مسئولیت سنگین ملت ایران را در دوره كنونی نشان می‌دهد، اگر ملتی از ظرفیت‌های بالاتری برخوردار است به این معنا است كه مسئولیت سنگینی نیز بر دوش دارد.
رییس‌جمهور خاطر نشان كرد: ایران در تمدن و پذیرش اسلام نقش تاریخی داشته است. بالاترین تعابیر را در مورد نقش ایرانیان در تاریخ قبل از اسلام، شهید مطهری و بزرگانی مانند ایشان داشته‌اند، منتها عده‌ای نسبت به تاریخ قبل از اسلام حساسیت دارند البته بحث برخی حكومت‌های قبل از اسلام با ملت ایران جدا است. ملت ایران همواره در طول تاریخ مانند رودخانه‌ای جاری و زلال در حركت بوده است و دارای برجستگی‌های متعالی بوده است.
دكتر احمدی‌نژاد افزود: سخن مشایی این است كه ملت ایران ملتی با فرهنگ است، منتها عده‌ای آن را قبول ندارند و اصرار دارند كه ملت ایران در دوره قبل از اسلام ملتی بی‌فرهنگ بوده است اینگونه سخنان بدون تردید به نفع ایران نیست. امروز همه ملت‌ها ملت ایران را ملتی بافرهنگ می‌شناسند البته برخی حكومت‌ها فاسد و ظالم نیز در ایران حاكم بودند اما به هیچ عنوان آنها نماد یك ملت نیستند.
وی با تأكید بر گسترش فضای سالم نقد و اظهارنظر آزادانه در جامعه گفت: باید بین نظریات فكری و اندیشه‌ای با سخنان سخیف و باندبازی تفكیك قایل شد.
رییس‌جمهور گفت: خواهش می‌كنم اجازه بدهند كه نظریات فكری و اندیشه‌ای در فضایی آزاد و دوستانه مطرح شود و اگر عده‌ای انتقادی دارند ابتدا اصل مطالب مورد نقد را مطالعه كرده و بعداً انتقاد و مخالفت خود را بیان كنند.
دكتر احمدی‌نژاد خاطر نشان كرد: دولت فضای آزاد گفتگو و انتقاد را كاملاً گشوده است، حتی به مطالبی كه نسبت به دولت از حوزه نقد نیز خارج می‌شود اعتراض و مخالفتی نمی‌كند.
رییس‌جمهور گفت: مواضع و سخنان دولت كاملاً روشن است. دولت ملت ایران را مؤمن، برجسته و اثرگذار در فرهنگ و تمدن جهانی و ملتی یگانه‌پرست می‌شناسد. ملت ایران هیچ‌گاه بت‌پرست نبودند و چون از جایگاه بالایی برخوردار بودند اسلام را با آغوش باز پذیرفتند و بالاترین خدمات را نسبت به اسلام ارائه دادند.
دكتر احمدی‌نژاد با تأكید بر اینكه اسلام و ایران با هم عجین بوده و تفكیك ناپذیر هستند، تصریح كرد: البته مستكبران تلاش دارند اسلام را در چهره گروه‌های تروریستی معرفی كنند و اصرار ما این است كه تصویر حقیقی از اسلام در ایران متجلی است كه باید آن را به بشریت نمایان كرد. اینكه از ایران به عنوان ام‌القرای جهان اسلام یاد می‌شود بدین معناست كه ایران پایگاه اصلی اسلام است اینگونه سخنان به هیچ‌عنوان به معنای ملی‌گرایی نیست كسانی كه عنوان ملی‌گرایی را بر خود گذاشتند به نام ایران در پشت جبهه با دشمنان ملت ایران همكاری و همدستی می‌كردند.
رییس‌جمهور گفت: ملی‌گراهای واقعی در ایران مؤمنان خداپرست و مجاهدانی هستند كه سرزمین ایران را در خدمت اسلام می‌شناسند.
دكتر احمدی‌نژاد با تأكید بر اینكه مباحث نظری نباید به مسأله اصلی كشور و جبهه‌بندی‌های گروهی و سیاسی تبدیل شود و این دور از اخلاق اسلامی است چنین به نظر می‌رسد كه عده‌ای آماده و منتظر فرصت و بهانه‌ای هستند كه دولت را مورد حمله‌ و هجمه قرار دهند.
رییس‌جمهور با تأكید بر اینكه ایران یك مكتب و فرهنگ متعالی و فراتر از جغرافیا و نژاد است، اظهار داشت: امروز بشریت ایران را پرچمدار ایجاد تمدن بشری می‌شناسند و با پیشرفت ایران همه ملت‌ها خوشحال می‌شوند امروز ایران دارای نقش تاریخی و مكتبی است.
دكتر احمدی‌نژاد افزود: هر كدام از اعضای دولت نقش تاریخی ملت ایران را به زبانی بیان می‌كند و این در حقیقت تقدیر از اسلام، ایران و مجاهدت ملت ایران است و نباید بی‌جهت به مناقشات سیاسی تبدیل شود و ذهن عده‌ای را آلوده سازد.
رییس‌جمهور با تأكید بر اینكه دولت نهم و دهم دینی‌ترین دولت بعد از انقلاب است، اظهار داشت: این دولت بالاترین فداكاری را برای اسلام نابی كه در سرزمین ایران منتشر می‌شود، بكار می‌گیرد. بالاترین ادبیات دینی در همه مجامع داخلی و خارجی از سوی این دولت استفاده شده است و همواره روی آرمان‌ها و ارزش‌های اسلامی و اخلاقی ملت ایران نه نژاد ایرانی پافشاری كرده است.
دكتر احمدی‌نژاد گفت: ایران كانون اندیشه و آرمان الهی است و در دوام اندیشه الهی نقش اول را داشته است و این مسئولیت‌های سنگینی را به دنبال دارد و نمی‌توان از عدالت، یگانه‌پرستی و عشق و محبت دوری كرد خداوند این ظرفیت عظیم را به ملت ایران داده تا مأموریت‌های تاریخی خود را انجام دهد.
رییس‌جمهور خاطر نشان كرد: همه باید كمك كنند فضای لطیف آزادی اندیشه در ایران هر چه بیشتر گسترش و تعمیق یابد. اگر انتقادی هم از سخنان آقای مشایی و یا دیگران وجود دارد، می‌توانند وی را دعوت كنند و در فضای گفتگو و حتی مناظره مباحث خود را مورد نقد قرار دهند.
دكتر احمدی‌نژاد تصریح كرد: متأسفانه عده‌ای به دنبال آن هستند كه هر چیزی را به موضوع دعوا و تنش تبدیل كنند و در چنین فضایی دشمنان و تحریم غیرقانونی آنان به مسایل دست دوم و دست چندم تبدیل می‌شود در حالی كه توطئه دشمنان تمام نشده است و امروز مسؤولیت اول ما ساختن ایران و ایستادن در برابر زورگویی است.
رییس‌جمهور گفت: عده‌ای به دنبال آن هستند كه به هر بهانه‌ای در صفوف ملت ایران شكاف و جدایی ایجاد كنند و این در حالی است كه صفوف ملت ایران به هم پیوسته بوده و ناگسستنی است. اینان كسانی كه در برابر ملت ایران ایستاده و باید طرد شوند را كنار گذاشته و با در دست گرفتن یك كلمه به دولت در حد كافر بودن، تهمت می‌زنند.
دكتر احمدی‌نژاد خاطر نشان كرد: مباحث نظری باید در فضای گفت‌وگو و به منظور كشف حقیقت و نه محكوم كردن یكدیگر مورد نقد قرار گیرد.




 متن كامل مصاحبه رییس‌جمهور در حاشیه جلسه هیأت دولت

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا